Ervaringen

Clint (70)

Clint werd twee jaar geleden ernstig ziek. Voor zijn revalidatie moest hij hulpmiddelen aanschaffen die niet vergoed werden en dat kostte extra geld. Na een tijd stapelden de rekeningen zich op. Via zijn woningbouwvereniging werd hij doorverwezen naar de Helpdesk Geldzaken in Laak.

'Niet handig met de computer: laat maar'

‘Met alleen AOW moet ik erg op mijn uitgaven letten. Mede door ziekte is er de afgelopen jaren toch een aantal kleine schulden ontstaan. Ik heb daarvoor geprobeerd een lening aan te vragen bij de Gemeentelijke Kredietbank. Dat lukte alleen niet, omdat ik vanwege een kunstbeen amper kon lopen. Bovendien ben ik niet handig met de computer, dus ik dacht: laat maar.'

'Ik heb nu weer overzicht in mijn geldzaken'

‘Er is een zorg van mijn schouders afgevallen’

'De consulent van de Helpdesk Geldzaken hielp mij om alle benodigde documenten op te vragen en te verzamelen. Niet alleen voor de lening, maar ook voor kwijtscheldingen van gemeentelijke belasting en waterschapsbelasting. We vroegen samen een DigiD voor mij aan om zaken te regelen, brachten inkomen en uitgaven in kaart en keken of ik nog recht had op toeslagen. De lening van de Gemeentelijke Kredietbank is inmiddels toegekend en daar ben ik heel blij mee. Er is een zorg van mijn schouders afgevallen. Hiermee kon ik in één keer al mijn schulden aflossen, dat gaf rust. Ik betaal nu alleen de GKB terug, daardoor heb ik meer bestedingsruimte en overzicht over mijn financiën.'

Diny (55)

Diny kreeg een jaar geleden lichamelijke klachten en ging naar de fysiotherapeut, dat kostte extra geld. Na een aantal bezoeken aan de fysiotherapeut stapelden de rekeningen zich op.

‘Ik was het overzicht kwijt’

Door de fysiobehandelingen kreeg ik extra rekeningen. Daarnaast kreeg ik ook hoge water- en energierekeningen. Ik kon niet goed rondkomen en was het overzicht kwijt. Toen ben ik naar de Helpdesk gegaan.’

‘Dankzij de Helpdesk Geldzaken bespaar ik per jaar €388,- op mijn waterrekening ’

‘Extra besparingen door Voedselbank en Ooievaarspas’

‘Ik ben goed geholpen bij de Helpdesk en kan nu zelfs op vaste kosten besparen. De fysiorekeningen hebben we gedeclareerd, dit leverde mij €2000,- op. Daarnaast bespaar ik per jaar €388,- op de waterrekening. Als mijn energiecontract afloopt ga ik kijken of ik ergens een goedkoper contract kan afsluiten om zo meer geld te besparen. Verder hebben we een Ooievaarspas aangevraagd voor kortingen en ben ik aangemeld bij de Voedselbank. Dit levert extra besparingen op.’