
Ervaringen
Neslihan (33)
Neslihan is sinds 1 jaar gescheiden en moeder van 2 jonge kinderen. Na de scheiding had ze geen inkomen meer. Ze werd financieel geholpen door familie, maar na een tijdje ging dat niet meer. Toen er problemen waren met de betaling van de gemeentelijke belasting, is ze door deze afdeling doorverwezen naar de Helpdesk Geldzaken.
Sneller om hulp vragen bij problemen
‘Er waren eigenlijk al langer betalingsproblemen, maar ik wist het met hulp van familie steeds net te redden. Toen dat niet meer ging probeerde ik een bijstandsuitkering aan te vragen, maar het lukte me niet om alle benodigde informatie te leveren. Pas toen ik afgesloten zou worden van energie ben ik naar de Helpdesk Geldzaken gegaan. Dat had ik veel eerder moeten doen, we zijn meteen overgegaan tot actie.’
'Extra kortingen dankzij Ooievaarspas'
Samen lukte het wel om voorzieningen aan te vragen
‘De medewerker van de Helpdesk heeft ervoor gezorgd dat mijn energie niet afgesloten werd. Daarnaast hebben we met spoed een bijstandsuitkering aangevraagd, nu lukte het wel alle benodigde informatie te leveren. Hiermee worden mijn vaste lasten automatisch doorbetaald, daar ben ik erg blij om en dat geeft mij veel rust. Dankzij de voedselbank en Ooievaarspas die wij aanvroegen krijg ik ook extra kortingen.’
Ben (70)
Ben werd twee jaar geleden ernstig ziek. Voor zijn revalidatie moest hij hulpmiddelen aanschaffen die niet vergoed werden en dat kostte extra geld. Na een tijd stapelden de rekeningen zich op. Via zijn woningbouwvereniging werd hij doorverwezen naar de Helpdesk Geldzaken in Laak.
'Niet handig met de computer: laat maar'
‘Met alleen AOW moet ik erg op mijn uitgaven letten. Mede door ziekte is er de afgelopen jaren toch een aantal kleine schulden ontstaan. Ik heb daarvoor geprobeerd een lening aan te vragen bij de Gemeentelijke Kredietbank. Dat lukte alleen niet, omdat ik vanwege een kunstbeen amper kon lopen. Bovendien ben ik niet handig met de computer, dus ik dacht: laat maar.'
'Ik heb nu weer overzicht in mijn geldzaken'
‘Er is een zorg van mijn schouders afgevallen’
'De consulent van de Helpdesk Geldzaken hielp mij om alle benodigde documenten op te vragen en te verzamelen. Niet alleen voor de lening, maar ook voor kwijtscheldingen van gemeentelijke belasting en waterschapsbelasting. We vroegen samen een DigiD voor mij aan om zaken te regelen, brachten inkomen en uitgaven in kaart en keken of ik nog recht had op toeslagen. De lening van de Gemeentelijke Kredietbank is inmiddels toegekend en daar ben ik heel blij mee. Er is een zorg van mijn schouders afgevallen. Hiermee kon ik in één keer al mijn schulden aflossen, dat gaf rust. Ik betaal nu alleen de GKB terug, daardoor heb ik meer bestedingsruimte en overzicht over mijn financiën.'